2010. október 1., péntek

Zakuszka - az "eredeti" recept!!!


Ha a címben szereplő idézőjel alapján bárki arra számít, hogy valami nagyon különleges és speciális trükköm van zakuszka készítéshez, akkor el kell keserítsem. Persze nem használok tartósítószert, de parazsat igen és nagyon finom a végeredmény, de ezen kívül semmi extra. Inkább csak arra utalnék, amit rákeresve mások zakuszka receptjeire találtam. A neten 100 különböző "eredeti zakuszka" kering. Nem vádolok senkit hazugsággal, szó se róla, csak éppen fölöslegesnek érzem ezt a megkülönböztetést. Hát persze, hogy mindegyik eredeti. Ahány ház, annyi zakuszka! Biztos vagyok benne, mindegyik finom. Főleg annak, aki készítette.
Egyébként nagy eltérés nem igazán van a sok eredeti között. És hát én is csatlakoznék a sorhoz. Nekem egy korábbi főnököm mesélte, ők otthon hogyan készítették mindig is. Ő egyébként Erdélyből jött, tehát úgy eredeti a recept, mint a szomszédom "Neki" cipője, hiszen - mint az közismert - a zakuszka örmény étek. No de ettől még az íze eredeti!

Az összetevők arányának megválasztása lehet talán vita tárgya. Én egyrészt figyelembe vettem volt főnököm útmutatásait, másrészt némiképp alkalmazkodtam a terméshez, harmadrész a végén határt szabott törekvéseimnek a lábas mérete is.

5,4 kg padlizsánt sikerült összeverbuválnom. Beszurkáltam mindet villával, raktam nagy tüzet és vártam, hogy parázs legyen belőle. Ekkora mennyiséghez azért elég sok parázs kell. Reggel 8-9 között gyújtottam tüzet és nagyjából délre lett belőle masszív parazsam. De sajnos nem elég, úgyhogy csak 4 kilót tudtam parázson sütni. Persze ez bőven elég ahhoz, hogy a tökéletes íz meglegyen. Szerintem, ha már a felét meg tudod sütni parázson az is jó, de minimum ennyit érdemes. Ha lakásban laksz és még erkélyed sincs, ahol felállíthatnál egy grillezőt, javaslom kösd össze a kellemest a kellemessel és zakuszka készítés előtt menj el kirándulni egyet. Közben valahol a szabadban rakj tüzet és süsd meg ott a padlizsánokat. (Ne erdőben, inkább tisztáson tedd, és figyelj rá, hogy a végén teljesen oltsd el, mondjuk hordjál rá földet.)
Sütés után meghámoztam, majd szűrőre tettem, hogy lecsöpögjön a leve. Felaprítottam és félretettem.

1 kg vereshagymát felvágtam nagyon apróra (lehet darálni is) és olajon megdinszteltem, állandóan kavargatva. Hozzáadtam még némi olajat, 1kg piros húsú (kápia és pritamin) és 1kg sárga húsú (lecsó) paprikát, amiket szintén nagyon apróra vagdostam előzőleg. Együtt dinszteltem tovább a zöldségeket, majd hozzáadtam a padlizsánt is. Ráöntöttem 0,7 liter paradicsomlevet (Picilivi tette el), amiből kicsit többet szerettem volna, de nem fért több az edénybe.
Összefőztem az egészet. Közben adtam hozzá 2 kk őrölt zöld borsot és természetesen sóztam is.
Érdemes sűrűn kevergetni, bár nekem eddig soha nem volt olyan tapasztalatom, hogy hajlamos lenne a leégésre, de másoktól gyakran hallottam ilyet.
Ahogy a párolgással felszabadult némi hely a lábasban, felöntöttem még olajjal. Összesen 5 dl olaj került ehhez a mennyiséghez. Ennél többet egyáltalán nem javaslok, így is bőven olajos.

Forrón üvegekbe töltöttem (no azért egy kicsit lecsíptem belőle azonnali fogyasztásra) és száraz dunsztban hagytam napokig.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése