2011. július 15., péntek

Don Vámpepe pizzát süt

Régóta sütök pizzát. Elég jó vagyok benne. :) - gondoltam eddig...
Na jó! Éreztem, hogy ennél jobbat is tudnék, de egyszerűen nem volt energiám azon töprengeni, hogyan.

Nem gondoltam, hogy egy szlovák faluban fogom megtanulni, mi a titok.

A problémám kizárólag a tésztával volt. Mi ugyanis a vékony, olaszos pizzákat szeretjük. Egyszer rávettek, hogy betérjek egy pizza hátba, de két falat után otthagytam az egészet és inkább éhen maradtam. Nekem ez az amerikai sztájl nem jön be!

Eddig azt a módszert követtem, hogy a tésztát kézzel belesimítottam a tepsibe/pizzasütő lapba és próbáltam minél vékonyabbra kihúzni. Próbáltam, próbáltam. Általában egész jó lett, de mindig azt éreztem, hogy legközelebb még vékonyabbra kell nyújtanom. Aztán legközelebb ismét. Kísérleteztem a levegőben pörgetős módszerrel is. Pörgetni tudtam, de nem lett tőle vékonyabb. Ez inkább amolyan cirkuszi mutatvány.
Ezzel kapcsolatban a másik problémám az volt, hogy nem tudtam kisütni egyben az egészet. A picit vastagabb tésztát mindig elő kellett sütnöm kicsit, és csak utána tehettem rá a feltéteket, hogy ismét visszatéve a kemencébe, készre süssem. Ez mindig frusztrált egy kicsit.
A többi mindig rendben volt. Szószok, feltétek saját ízlés szerint.

Új lakhelyünkön, Pilisszentlászlón (Senváclav) idén olyan gyermeknapot rendeztek összefogva "őslakosok" és "gyüttmentek", hogy állítólag 40 éve nem volt ekkora banzáj a faluban. (Mi is tudjuk, mikor kell megérkezni!)
Két dolgot máris megtanultunk a rendezvényen. Az egyik a pizza tészta nyújtása, a másikra majd később visszatérek.
Van itt egy kedves család (igazából nagyon sok kedves család van itt), akik előtte olasz országban éltek és a gyermeknapon kemencés pizzát sütöttek a nagyérdeműnek (mint minden jelenlévő kereskedő és fellépő, természetesen ők is a helyi óvodáknak ajánlották fel a bevételt - összesen majdnem egymillió pénz). Na, tőlük láttam, hogy Robi egyszerűen sodrófával kinyújtja a tésztát, oszt csókolom. - Hoppá! Ez túl egyszerű! - gondoltam - és tökéletesen működik. Papírvékony (na jó, inkább karton papír) tészta, ami együtt sülhet a feltéttel. Kemencében pár perc alatt, tökéletes élmény!Íme, no:
2 db 30 centis pizzához (érdemes egyszerre többet sütni, mert addiktív)

20 dkg liszt (Bl 55 vagy Bl 80, esetleg Bl 112)
120 ml víz vagy amennyit felvesz :)
10-15 g élesztő
2 kk olíva olaj
1 kk só

A tésztát jól átgyúrom és meleg, nem huzatos helyen minimum 50-60 percet kelesztem. Hosszabb kelesztés ideálisabb, én olykor akár 5-6 órán át hagyom dolgozni a gombákat.
Közben készítek szószt a pizzára. Sokfélét szoktunk, mostanában inkább paradicsomos alapon, de szuper fokhagymás-tejfölös vagy tejszínes szószokat is használunk. Nincs állandó receptem a szószhoz, ahogy jön. Fontos, hogy jó minőségű paradicsomszósz kell hozzá - mi vagy Picilivi által eltettet vagy Muttit használunk (kecsöpöt felejtsd el!). Pici olíva olajon fokhagymával, kevés zöld fűszerrel (pl.: rozmaring, csombor, bazsalikom, petrezselyem vagy szurokfű - egyszerre max. 2-3 félét teszek bele), csipet sóval felfőzöm. Ez tehát az alap.
Feltétnek mi viszonylag kevés dolgot használunk. (Ha elég jó a tésztád, az olíva olajod, a paradicsomod és a sajtod is, akkor a Margaréta is tökéletesen kielégítő lesz.) Hagymafélék (lila, póré, vörös), gomba, paradicsom karikák, rukkola, friss bazsalikom, olíva bogyó, esetleg kapri és mellé tonhal jöhet szóba. (Ananász - GÁZ!, de a maira kivételesen kerültek vékony cukkini szeletek, egyszerűen azért, mert ezzel ünnepeltük az idei első, kertünkben beérett példányt.) Ezekből is legfeljebb 2-3 félét egyszerre. No és persze sajtot a tetejére. Mozzarella és/vagy Grana Padano.

Most épp ideiglenesen nincs kemencénk, így sütőben sütjük. Ha már majdnem megkelt a tésztám, feltekerem a maximumra. Ez jelenleg nekünk 275 fok Celsius.

Tehát, miután megkelt a tészta, kész a szósz, előkészítettem a feltéteket, ki kell nyújtani sodrófával a tésztát minél vékonyabbra. (A mait lemértem kisülve, valahol 2-3 mm között volt :D) Megkenem vékonyan a szósszal, rá a feltétek és a végén szóróm rá a sajtot. Itt fontos a sorrend, mert elég tré lesz a végeredmény, ha mondjuk legalulra teszed a mozzarellát! ;) ...és gyorsan be a felforrósodott sütőbe. Ezen a hőfokon 10 perc alatt kész.

Mamma Mia! Fantastico! Molto Bene!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése