2012. március 5., hétfő

…és az imám elájult…

Korábban már írtam a padlizsán-függőségről. Még télen is könnyen elcsábulok, pedig egyéb növények tekintetében betartom az idénynek megfelelő vásárlást. El is voltam veszve, mikor a kisboltunkban megláttam a szép, érett (török) padlizsánokat. Ráadásul nem is kértek aranyat érte! Hoci – mondtam, és már tudtam is, mi lesz belőle.

Az Ájult imám azaz Imam bayildi legendájáról már több történetet is hallottam. Az első szerint attól esett össze szerencsétlen, hogy megtudta, mennyi drága fahéjat használtak el az asszonyok az étekhez. A másik szerint ugyanez az oliva miatt történt. A harmadik szerint a gyönyörűségtől alélt el, mikor megkóstolta az ételt.
Nos: mindegy. Én a harmadikra szavazok ugyan, de ki tudja: nem ismerem a régi árakat…

Az étel eredetileg töltött padlizsán. Sok helyütt hússal is készítik. Én most egy rövidített verziót készítettem, két-gyerekes-időhiányra hivatkozva. Az íze nem változik. Csodálatos.


Fogtam két kb. 300g-s padlizsánt, felkockáztam, lesóztam, picit állni hagytam. Addig elkészítettem azt, ami a tölteléke lenne, ha úgy készülne: hagymákat vékonyan felszeleteltem és bőséges oliván párolni kezdtem. Vékonyra szeletelt fokhagymával illatosítottam, mikor már puhult a vörös hagyma. Sóztam, borsoztam, nyakon öntöttem egy darabolt paradicsom konzervvel és szórtam rá petrezselymet. Került bele fahéj. Sok. Ha a paradicsom savanykás lenne, érdemes egy leheletnyit cukrozni az étket. Ez a szósz menne a félbevágott padlizsánokra. Ehelyett én most a szószba tettem a lecsöpögtetett padlizsánt, és a tepsibe öntendő plusz paradicsomot is hozzáadtam. (Ezt az ételt ugyanis inkább főzzük a sütőben, mintsem sütjük, tehát a megtöltött padlizsánokat körbeöntözzük olyankor megízesített, olivával kevert paradicsommal.) Főztem, amíg vajpuha lett a padlizsán. Bulgurral tálaltam.
Hidegen is kitűnő, olyankor frissen sült pitával kínálom.

Hozzávalók:
kb 600 g padlizsán


A töltelékhez:
2 közepes hagyma
4 gerezd fokhagyma
1 doboz paradicsomkonzerv (és még egy fél az én mostani verziómhoz)
1 csokor friss petrezselyem
3 ek oliva
só és frissen őrölt bors

A főzőléhez (ha töltve-sütni szeretnénk):
1 doboz paradicsomkonzerv
2 ek oliva
só, bors

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése